Wednesday 11 November 2015

Warkah Wanita Akhir Zaman




Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di mata mu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ. Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya akan menjadi milik mu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan begitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan ku jawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbangan ku kepada manusia selama hidup di muka bumi ini? Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandangan ku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadi ku kerana itulah yang dituntut oleh Allah. Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suami ku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik? Tidak ku nafikan sebagai wanita, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi.

Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diri ku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untuk mu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suami ku untuk menerima hati dan perasaan ku yang suci. Bukan hati yang menjadi perlabuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diri ku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat lelaki-lelaki berhidung belang ingin mendekati diri ku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi mereka tetap tidak berputus asa. Aku merasa seolah-olah kehidupan ku yang tenang ini telah dirampas dari ku. Aku bertanya-tanya apakah aku berada di tebing kebinasaan?

Aku beristighfar memohon ampunanNya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan. Kehadiran mereka membuatku banyak memikirkan tentang diri mu. Kau ku rasakan seolah-olah wujud bersama ku.

Di mana saja aku berada, akal sedarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki-lelaki yang menggodaku itu bukan diri mu. Malah aku yakin pada gerak hati ku yang mengatakan lelaki penggoda itu bukan teman hidup ku kelak.


Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud dimana-mana. Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad S.A.W yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

2013

No comments:

Post a Comment